İnfertilite Nedir ve Nasıl Tedavi Edilir?

İnfertilite, kısırlık demektir. 1 yıl boyunca korunmasız cinsel ilişki yaşanmasına rağmen gebeliğin meydana gelmediği durumlarda İnfertilite’den bahsedilmektedir. Hem kadın hem de erkeklerde görülmekte olan İnfertilite nedir ve nasıl tedavi edilir sorusu günümüzde sıklıkla sorulmaktadır. Sadece Türkiye’de değil, dünyanın her yerinde yaşam şartları, sağlıksız beslenme ve daha birçok faktör nedeni ile kısırlık sorunu yaşanmaktadır. Hamilelik sağlanması durumunda ise ölü doğum ya da düşüklerin tekrarlanıyor olması İnfertilite sayılmaktadır. Kadın ve erkekte görülme oranı neredeyse aynıdır. Üreme fonksiyonlarının gerçekleşmemesi durumunda ortaya çıkan kısırlık, tedavi edilebilen bir durumdur.

Kadınlarda İnfertilite Nedenleri Nelerdir?

Değişen yaşam şartları ile birlikte evlilik yaşı da her geçen gün ilerlemektedir. Erken yaşta evlenen çiftler bile belli bir hayat standardını yakalamadan önce çocuk sahibi olmaktan kaçınmaktadır. Bu nedenle 30-40 yaş arası hatta 40 yaş sonrası çocuk sahibi olmaya karar veren çiftlerin sayısı da her geçen gün artmaktadır. Ancak 35 yaşın üstündeki kadınların hamile kalma şansı, daha genç yaşta olan kadınlarla kıyaslandığında oldukça azalmaktadır. Yapılan araştırmalarda 35 yaş üstü kadınların %30’unda İnfertilite problemi ile karşılaşılmaktadır. Ancak daha genç yaşlarda da kısırlık sorunu ile karşı karşıya kalınmaktadır. Yaş dışında farklı nedenleri de bulunmaktadır.

• Yumurtalıkların sağlıklı olmaması
  • Yumurta salımı konusunda yumurtalıkların güçsüz olması
  • Aşırı kilo alımı ya da tam tersi aşırı kilo kaybı
  • Sigara ve alkol kullanımı
  • Birden fazla düşük geçmişinin olması
  • Tüplerin tıkalı olması
  • Yoğun stres
  • Kadınlarda Kısırlık nedenleri olarak gösterilmektedir.

Erkeklerde İnfertilite Nedenleri Nelerdir?

• Kadınlar kadar erkeklerde de yaygın olarak görülmekte olan İnfertilite’nin çeşitli nedenleri bulunmaktadır.
  • Testislerdeki ısı artışı nedeni ile sperm kalitesinin düşmesi
  • Alkol ve sigara kullanımı
  • Sperm sayısının az olması
  • Diyabet
  • Testis damarlarında genişleme
  • Cinsel organlarda iltihaplı rahatsızlıklar

İnfertilite Tedavisi Nasıl Uygulanmaktadır?

İnfertilite tedavisi için öncelikle bu rahatsızlığın kaynağının doktor tarafından belirlenmesi gerekmektedir. Doktora başvuru yapılacağı zaman kadın ve erkeğin her ikisinde de incelenmesi gereken durumlar söz konusu olmaktadır. Kısırlık konusunda sadece kadını suçlamak ya da kadının doktora gidiyor olması süreci uzatacaktır. Öncelikle kısırlık nedeni kadından mı yoksa erkekten mi kaynaklanıyor saptadıktan sonra bu durumun ana nedeni belirlenmeli ve doktor tarafından bir yol haritası çizilmelidir. Günümüz teknolojisi ile gelişmekte olan tıp alanı, İnfertilite ile ilgili önemli gelişmeler kaydetmektedir.

Açıklanamayan İnfertilite Nedir?

Kısırlığın olası tüm nedenlerinin araştırılması sonucunda hiçbir neden bulunamayabilir. Bu durumda doktorun teşhisi açıklanamayan İnfertilite olmaktadır. Bir diğer yandan kadında yumurtlama düzensizliği olduğunda da aynı tedavi uygulanacağı için açıklanamayan kısırlık teşhisi konmaktadır. Bu tedavi yönteminde kadının her ay düzenli olarak yumurtlaması sağlanmaktadır. Bu sırada belirlenen zamanlarda cinsel ilişkiye girerek hamilelik şansı arttırılabilmektedir. İlaç tedavisi ya da cilt altına yapılan iğneler ile düzenli yumurtlama sağlanmaktadır. Ancak bu tedavi yönteminde çiftlere cinsel ilişkiye girmeleri gereken zamanların önceden belirtilmekte olması psikolojik baskıya neden olmaktadır. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda İnfertilite tedavisi sırasında mümkünse bir psikologdan yardım alınmalıdır. Yumurtlama düzenleme tedavisi 3 – 6 ay arası sürmektedir. Ancak 6 aylık azami süreçten sonra hala başarı sağlanmaması durumunda bu yöntem yerine çeşitli yöntemlere başvurulmaktadır.

Yumurtlama ve Aşılama Tedavisi Nasıl Uygulanmaktadır?

Yumurtlama ve aşılama tedavisi hastanın adet dönemi ile ilgili bir tedavi yöntemidir. Birkaç aşamadan oluşmaktadır. Öncelikle adetin 3. Günü hasta ilaç kullanmaya başlamaktadır. Bir diğer alternatif ise ilaç yerine enjeksiyon yöntemidir. Bu tedavi 5 gün boyunca uygulanmaktadır. Yumurta büyüklüğü ultrasonografi ile takip edilmektedir. 18-20mm büyüklüğe ulaşan yumurta için halk arasında çatlatma iğnesi olarak anılmakta olan HCH iğnesi uygulanır. Çatlatma iğnesinden 36 saat sonra ise aşılama iğnesi yapılmaktadır. Ancak aşılama iğnesi yapılmayacaksa çiftlerin çatlatma iğnesi uygulamasından 1 gün sonra cinsel ilişkiye girmeleri gerekmektedir. Bu yöntem İnfertilite tedavileri arasında en sık kullanılan yöntemdir.

Tüp Bebek Tedavisi

İnfertilite sorunu yaşayan hastaların büyük bir bölümü Tüp bebek tedavisi ile çocuk sahibi olmaktadır. Her iki tüpün tıkalı olması durumunda, erkeklerde sperm sayısının az olması durumunda ve yumurtlama tedavilerinden sonuç alınamadığında bu tedavi yöntemi uygulanmaktadır.

Ameliyat ile İnfertilite Tedavisi

Rahim ve yumurtalıklarda yaşanan sorunların ameliyat ile çözümü sonrası doğal yoldan gebelik gerçekleşebilmektedir. Histereskopi ya da laparoskopi yöntemleri ile yapılan bu ameliyatlarla başarı şansı oldukça yüksektir. Çikolata kisti, myom, polip ve septum(perde), sorunu yaşayan kadınların gebe kalma şansı oldukça düşüktür. Bu patolojik durumların ameliyat ile ortadan kalkmasından sonra gebelik şansı artmaktadır.

İnfertilite İçin Bitkisel Tedaviler

Kısırlık sorunu, uzman bir hekim tarafından bütün nedenleri detaylı olarak araştırılması gereken ve her neden için farklı tedavi uygulamaları bulunmakta olan bir rahatsızlıktır. Bu nedenle tedavi için bitkilerden bilinçsiz bir şekilde fayda beklemek ya da tedavi sırasında bitkilerden de şifa beklemek olumsuz sonuçlar doğurmaktadır. Kısırlık, kişilerin kendi kendilerine yiyecek ve bitkilerle tedavi edebilecekleri bir sorun değildir.