Myom

Myom yani rahim yumrusu, kas dokularındaki büyümelerdir. Bu büyümeler rahim ağzında veya rahmin kendisinde olur. Kadınlarda pelvisinde oluşan büyüklükler kadınlarda çeşitli nedenlere bağlı olarak sıklıkla görülür. Birçok kadın myomlara sahip olduğundan habersiz olsalar da Myom yaklaşık olarak her 4 veya 5 kadından birinde mevcuttur. Kadınların bu durumdan habersiz olmalarının nedeni ise, bu yumruların küçük çapta olmasıdır. Ayrıca herhangi bir belirti göstermemeleri de bu durumda etkilidir. Kadınlar için sorun oluşturmadıkları için de fark edilmezler. Bu durum her kadın için geçerli bir durum değildir. Bazen myomlar olağandan daha büyük olabilmektedir ya da sayı olarak fazladır. Büyüklük veya sayıca fazla olmaları kadınları rahatsız edecek düzeyde olabilmektedir ki bu tür bir durumda bir uzmana başvurulması gerekir.

Myom Neden Oluşur?

Myomların oluşumuna neden olan östrojen ve kalıtım olmak üzere iki etken vardır. Yalnız bu konu hakkında kesin bir bilginin hala bulunamadığını da belirtelim. Östrojenin artması sonucunda östrojen düzeyine göre bu büyümelerin oluştuğu bilinmektedir. Östrojen (kadın hormonu), kadınların hamilelik döneminde artmaktadır ve bu artmaya bağlı olarak da bu dönemde rahim yumrusu büyür. Kadın hormonunun azaldığı dönem olan menopoz döneminde myomlarda küçülme meydana gelir. Kalıtsal özelliklerden dolayı da bu büyüme meydana gelebilmektedir. Kadının annesinde, anneannesinde veya kız kardeşinde myom bulunuyor ise, kendisinde de myomun görülme ihtimali artacaktır.

Myom Belirtileri

Myomların bazı durumlarda belirti göstermediğini yazımızın başında belirtmiştik. Eğer belirtiler meydana geliyor ise, aşağıdaki gibi olacaktır.

Adet döneminde görülen değişiklikler:

• Kansızlık
  • Adet dönemlerinin normalden daha uzun sürmesi
  • Adet döneminin daha da sıklaşması
  • Adet dönemi haricinde vajinada kanama meydana gelmesi
  • Adet döneminde daha fazla kanama meydana gelmesi
  • Adet sancısı

Ağrı ile ilgili belirtiler:

• Belde veya karın bölgesinde ağrı
  • Cinsel ilişki esnasında ağrı
  • Vajinada oluşan baskı
  • Sık sık idrara çıkma
  • İdrar yapmada zorluk çekme
  • Karında büyüme
  • Rahimde büyüme
  • Makatta ağrı
  • Kabızlık

Saydığımız bu belirtilerin başka hastalığın belirtileri de olabileceği unutulmamalıdır. Bu yüzden bahsettiğimiz belirtileri yaşayan kadınların kesin teşhis için bir doktora gitmeleri gerekmektedir.

Myomlar Kanser Anlamına mı Gelir?

Myomlar bir tümördür; ama iyi huylu tümörlerdir. Kötü huylu tümörlerin görülme ihtimali çok ama çok az olup, nadiren görülmektedir. Kötü huylu tümörlere Leiomyosarkom adı verilir ve bu tümörler 500’de 1 ihtimal görülür.

Leiomyosarkomların yaşlı kadınlarda görülme ihtimali daha fazladır. Uzmanlara göre 55 – 60 yaşındaki kadınlarda daha sık görülmektedir. Myomlar hızla büyüyebilen bir yapıya sahiptirler. Bu nedenle süreci yakından takip edebilmek için myom büyümeleri gözlemlenmelidir. Eğer rahatsız edecek seviyeye gelinirse ameliyat ile bu yumrulardan kurtulmak mümkündür. Menopoz döneminden sonra myomlar çıkmışsa eğer, bu myomların ameliyat ile mutlaka alınması gerekir. Myomu olan kadınların en çok korktuğu bu yumruların kansere dönüşebilme ihtimalidir. Bu ihtimal çok nadir gerçekleşen bir durumdur. 10 binde bir görülür dememiz dahi nadirliği hakkında net bilgi verecektir. Myomların genellikle menopoz döneminden sonra oluştuğu durumlarda kanser şüphesi meydana gelir.

Myomlara Tanı Koyma

Myomların tanısını koymak oldukça kolaydır. Jinekolojik bir muayene esnasında myomlar tespit edilebilir. Barsak tümörleri, erken gebelik ile karışma ihtimali bulunduğundan detaylı şekilde incelenmesi gerekir. Ultrason ile myomlar incelenebilmektedir; ama eğer çok küçük veya çok büyük ise ultrasonunun doğru sonuç verme ihtimali azalacaktır.

Myomları bilgisayarlı tomografiler ile de incelemek mümkündür; ama bu pek tercih edilmez. Myomun yerini tespit etmekte ve ne kadar büyük olduğunun bilinmesinde Magnetik Rezonans yöntemi tercih edilebilse de pek kullanılmadığını da söylememiz gerekiyor.

Diagnostik Laparoskopi ise en çok kullanılan yöntemdir. Diagnostik Laparoskopi yöntemin diğer yöntemlerden farkı, myomun çıkartılmasında da kullanılabiliyor olmasıdır. Bu yöntem sayesinde hem myom tanısı konulabiliyor hem de myom tedavisi yapılabiliyor.

Myom Tedavisi

Myom tedavisi için myomların çıkartılması illa ki gerekmez. Myomların büyümelerinin gözlenebilmesi için düzenli olarak takip edilmesi en doğal yöntemdir. Özellikle gebelik düşünen kadınlarda bu şekilde düzenli takip yapılması en sağlıklı yol olacaktır. Hızla büyüyen myomlar vardır ki bu myomların cerrahi işlem ile alınması gereklidir. Bazı myomlar rahmin dış duvarında oluşurlar ve bu myomlar Cerrahi Laparoskopi yöntemi ile çıkartılmaktadır. Bu yöntem ile myomlarını aldıran kadınlar bir veya iki gün içinde iyileşip normal hayatlarına geri dönebilirler.

Myomların sayısı çok fazla ise ve myomlar çok büyük ise Laparatomi uygulanır. Bu yöntem diğer yöntemlere göre biraz daha ağırdır. Bu yöntem tercih edildiğinde hastanın iyileşme süreci, 1 ay ila 1.5 ay arasında değişiklik gösterir. Bu yöntem ile myomları alınan kadının sezaryen ile gebelik yapma ihtimali yüksektir. Bazı kadınlarda myom alındıktan sonra tekrardan ortaya çıkma ihtimali vardır. Bu tür durumlarda histerektomi işleminin uygulanması gerekebilir. Son çare olarak, eğer kadın çocuk sahibi olmak istemiyor ise, rahim alınabilir. Bu işleme de histerektomi denilmektedir.