Doğum Belirtileri Nelerdir?

Doğum, 9 ay 10 gün süren gebelik sürecinin bebeğin gelmesiyle birlikte son bulmasıdır. Aslında, gebeliğin 9 ay 10 gün sürdüğü düşüncesi ortalama bir yaklaşımdır, çünkü gebeliğin son 4 haftası içinde doğum her an gerçekleşebilir niteliktedir. Bu bakımdan anne adaylarının, doğum belirtileri hakkında bilgi sahibi olması ve böylece doğuma hazırlıklı olması gerekmektedir. Doğumun yaklaşmasıyla birlikte, kadın vücudu hemen hemen her zaman ihtiyaç duyulan ve genellikle anlaşılır niteliklerde birtakım belirtiler göstermektedir.

Yaklaşan Doğum Belirtileri Nelerdir?

Doğum öncesi kadın vücudunda meydana gelen değişimler, doğumdan bir saat önce kendisini gösterebildiği gibi, doğumdan 4 hafta önce de ortaya çıkabilmektedir. Bu bakımdan anne adayı tarafından fark edilebilecek olan belli başlı yaklaşan doğum belirtileri şunlardır:

• İnme ve yerleşme; genellikle ilk defa anne olacak kadınlarda, doğum başlamadan önceki 2-4 hafta içerisinde bebek, leğen kemiğine doğru inmekte ve bu durum anne adayı tarafından hissedilebilir nitelikte olmaktadır. Ancak, sonraki doğumlarda bu belirti fark edilmeyebilmektedir. Bebeğin aşağı inmesi ile birlikte binen yük, leğen kemiği bölgesi ve makatta basınç hissini arttırmaktadır.
  • Kilo kaybı veya kilo alımının durması; gebeliğin dokuzuncu ayında genellikle kilo alımı yavaşlama göstermekte, hatta doğum yaklaştıkça bazı kadınlarda bir iki kilo zayıflama görülebilmektedir.
  • Enerji düzeyinde değişiklik; gebeliğin dokuzuncu ayı itibariyle kadınlar kendilerini daha yorgun hissetmektedirler. Bazı kadınlarda ise tam tersi şekilde, enerji fazlalığı söz konusu olmaktadır.
  • Kanlı veya pembe nişan (akıntı); hamilelik süresince kalın bir mukus tabakası rahim ağzını kapatmakta ve böylece rahim içerisine dışarıdan bakteri girişi engellenmektedir. Doğum yaklaştıkça rahim içerisinde incelmeler ve genişlemeler meydana gelmekte, o bölgede bulunan kılcal damarlarda çatlama oluşarak, pembe akıntılar ortaya çıkmaktadır. Bazen bu incelme ve genişlemeler sonucunda, mukus tabakası kanlı bir şekilde de atılabilmektedir. Nişan, doğumun 24 saat içerisinde ya da 2-3 gün içerisinde meydana geleceğine işaret etmektedir. Bu nedenle nişan belirtisi ardından, düzenli ağrıların başlamasını ya da suyun gelmesini beklemek gerekmektedir.
  • Braxton Hicks kasılmalarının şiddetlenmesi; hamileliğin 20. Haftasından sonra başlayan ve doğum provası niteliğinde kasılmalardır. Bu kasılmalar, bebeği itecek olan gerçek kasılmalar için rahim kaslarını gererek hazırlamaktadır. Genellikle sancısız kasılmalar olarak ortaya çıkan bu kasılmalar, 30 saniye ile 2 dakika arasında değişen nitelikte olabilmektedir. Dokuzuncu ayla birlikte, hamileliğin sonlarına doğru bu kasılmalarda sıklaşma ve şiddetlenme meydana gelerek, doğumun yaklaştığının habercisi olmaktadır. Bazen sancılı da olabilen bu kasılmaları, gerçek doğum kasılmalarından ayırmak zamanla güçleşmektedir.
  • Sümüksü tıkacın kaybolması; doğumun yaklaşmasıyla birlikte, rahim ağzı incelmeye ve açılmaya başladıkça, rahim çıkışını tıkayan sümüksü tıkaç yerinden oynamaktadır. Bu tıkaç maddesi, gerçek kasılmalardan 1-2 hafta önce ya da doğum başlar başlamaz, vajinadan atılmaktadır.
  • Sırt ağrısı; anne adaylarının sırt bölgesinde kendisini gösteren kramp ve ağrılar söz konusu olabilmektedir. Bu ağrıların sebebi, anne adayının kas ve eklemlerinin ilerleyen doğum sürecine hazırlık niteliğinde gerilmesi ve hareket etmeye başlamasıdır.
  • İshal; bazı kadınlarda doğum başlamadan hemen önce ishal görülmektedir.

Anne adaylarının vücudunda meydana gelen doğum öncesi belirtilerin, yalancı doğum belirtilerinden ayırt edilebilmesi oldukça önemlidir.

Yalancı Doğum Belirtileri Nelerdir?

• Anne adayının karnında meydana gelen kasılmalar düzenlilik göstermemekte ve sıklığı şiddeti arttıran bir etki meydana getirmemektedir.
  • Sırt bölgesinde değil, karın aşağısında ağrı meydana gelmektedir.
  • Yürüme ya da duruş değişikliği gerçekleştirmekle kasılmalar geçmektedir.
  • Nişan kahverengi bir renkte meydana gelmektedir. Kahverengi nişan, genellikle cinsel ilişki veya vajinal muayene sonrası 48 saat içinde görülebilmektedir.
  • Meydana gelen kasılmalarla birlikte, bebek hareketlerinde kısa süreli artışlar meydana gelmektedir.

Yukarıdaki belirtilerin meydana gelmesi durumunda, olasılıkla gerçek doğum henüz başlamamıştır diyebilmekteyiz.

Gerçek Doğum Belirtileri Nelerdir?

Doğum öncesi, kasılmalar daha şiddetli ve daha sık hale geldiği zaman, gerçek doğumun başlayıp başlamadığı akılda bir soru işareti olarak ortaya çıkmaktadır. Bu bakımdan gerçek doğumun temel belirtilerini şu şekilde sıralayabilmekteyiz;

• Azalmayan şiddette ve sürekli kasılmalar; gerçek doğumun en önemli belirtileridir. Meydana gelen kasılmaların hareket halinde artış göstermesi ve duruş değiştirilmesine rağmen azalmaması durumunda büyük olasılıkla gerçek doğum kasılmalarıdır.
  • Sırtta başlayıp yayılan sancılar; düzenli aralıklarla geldiği ve dinlenmekle geçmemektedir. Sırtta başlayıp karna yayılan bu sancılar, çok sık geldiği zaman gerçek doğum belirtisini oluşturmaktadır.
  • Kasılmaların giderek sık ve düzenli hale gelmesi; her zaman olmasa da genellikle düzenli olmasıyla gerçek doğuma işaret oluşturmaktadır. Bu kasılmalar, doğum ilerledikçe şiddetlenmektedir.
  • Pembe veya kanlı nişan gelmesi; doğumun 24 saat içerisinde gerçekleşeceğinin habercisi olabildiği gibi, 2-3 gün içerisinde gerçekleşeceğinin belirtisi de olabilmektedir.
  • Su kesesinin yırtılması; bebeğin çevresini saran amniyon sıvı içeren kesenin, doğumdan önce birdenbire yırtılmasıyla, içindeki suyun boşalmasıdır.

Gerçek doğumlarda, bebeğin başı doğum yoluna girdiği için, yol kapanmakta ve gelen su miktarı çok olmamaktadır. Suyun gelmesiyle sancılar başlamamış olsa bile, bebeğe hastalık etkenlerinin bulaşma ihtimaline karşı hastaneye gidilmelidir.